Ontwikkeling als
kunstenaar
Jos van Doorn (Vught,
1956) studeert in 1984 af aan de
Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem, richting grafiek en schilderijen.
Al vrij snel na zijn afstuderen ontstaat de behoefte naar uitbreiding van
het beeldend onderzoek en hij verplaatst zijn werkgebied naar het ruimtelijk
vlak. Hij gaat objecten maken en multi-inzetbare installaties, o.a. een
stilte- en contemplatieruimte, een ‘kathedraal’ voor de hedendaagse mens.
Ambachtelijk vakmanschap en een diepe liefde voor natuurlijk materiaal
vormen hierbij de uitgangspunten. Met een toenemende interesse voor
maatschappelijke ontwikkelingen groeit echter ook de drang om zijn
bespiegelingen hierover in een ander perspectief te plaatsen en samen met
een paar vrienden richt hij ‘Stichting
PlaatsMaken’ op, een initiatief dat jonge kunstenaars een podium
biedt om zich aan een breed publiek te presenteren. Hiervoor worden o.a.
kunstenaarsboeken uitgegeven en een uitgebreide reeks tentoonstellingen en
manifestaties georganiseerd.
In 1991 richt hij het
bedrijf ‘Brussels Lof, total idea
factory’ op. Al dan niet in samenwerking met andere kunstenaars
ontwikkelt en realiseert dit bedrijf kunst- en kunstgerelateerde projecten
in opdracht van bedrijven, particulieren en overheidsinstanties.
Aan de hand van een
opdracht van de gemeente Zutphen voor een beeld in de openbare ruimte (‘De
Ontaarde Mens’ 1998 ?) raakt hij gefascineerd door het materiaal brons.
Hij
wordt geraakt door het eeuwigheidgehalte van het materiaal, door het procédé
van de verloren-was methode, en ook nu weer onderzoekt hij diepgaand de
mogelijkheden om hierin beeldend zijn kijk op de wereld uit te drukken.
Tijdens een bezoek aan
Canada in 2004 raakt hij geïnspireerd door de totempalen van de
Indianenstammen aan de westkust en van Alaska en opnieuw verlegt hij als
kunstenaar zijn grenzen. Hij gaat zijn eigen totems bouwen, opgebouwd uit
unieke exemplaren aardewerk en andere, vaak wonderlijke attributen.
Naast, en in vervolg op
deze totems werkt Jos van Doorn tegenwoordig aan een serie dierfiguren
waarin de klassieke thema’s in de verhouding tussen het mannelijke en het
vrouwelijke wezen worden uitgediept. |